Abstract
This paper was written in the format of an essay based on the impressions, reflections and desires that emerge from the daily work as a teacher trainer. It is an attempt to organize daydreams that haunt the profession, whose objective is to participate in the qualification of teachers for basic education schools. Here, two didactic daydreams are shared: the replacement of the curriculum by a menu of topics and the objective of making me an expendable teacher throughout a discipline of the teacher training course. These daydreams aim at another education, decolonizing the traditional process of transmitting knowledge, which only serves to strengthen the status quo.
References
CAMUS, A. O mito de Sísifo. Rio de Janeiro: Guanabara, 1942.
COMENIOS, I. A. Didáctica Magna. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
FORTUNATO, I. Devaneios da docência, ou, um dilema inventando entre Paulo Freire e Rubem Alves. In: SHIGUNOV NETO, A.; DA ROZ, A. L. (org.). Coletânea do Congresso de Iniciação Científica do IFSP Itapetininga. Itapetininga: Edições Hipótese, 2023. p. 439-447.
FORTUNATO, I. A Didática na formação inicial docente: experiências de um professor formador em (auto)formação. Rev. Inter. Educ. Sup., Campinas, v. 8, e022009, 2022. https://doi.org/10.20396/riesup.v8i0.8661350
FORTUNATO, I. Ser professor no ensino superior: inquietações, abstrações e outras reflexões. In: SHIGUNOV NETO, A; FORTUNATO, I. (org.). Educação Superior e Formação de Professores: questões atuais. São Paulo: Edições Hipótese, 2017. p. 171-178.
FORTUNATO, I.; PORTO, M. do R. S. Das Inspirações de A. S. Neill ao centenário de Summerhill: liberdade, autogoverno e felicidade. Revista História da Educação, [S. l.], v. 27, e125048, 2023. http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/125048
FREINET, C. Pedagogia do bom-senso. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes: 2004.
FREINET, É. O itinerário de Célestin Freinet: a livre expressão na pedagogia. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora S.A., 1979.
HARPER, B.; CECCON, C.; OLIVEIRA, M. D.; OLIVEIRA, R. D. Cuidado, escola!: desigualdade, domesticação e algumas saídas. 24. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
MORIN, E. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
NEILL, A. Um mestre contra o mundo: o fracasso que floriu numa nova escola. São Paulo: IBRASA, 1978.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Isagoge - Journal of Humanities and Social Sciences